Foresatte
Krenkelser i barnehagen
Januar 2021 ble et nytt kapittel 8 om -Psykososialt barnehagemiljø-tatt inn i barnehageloven- den kalles av noen for ny «Mobbelov» i barnehagen. I den forbindelse er våre nettsider om positivt barnehagemiljø revidert.
Barnehageloven bruker begrepet krenkelse som et overordnet begrep. I barnehagen har ikke begrepene mobbing og krenkelser vært bruk i særlig grad. Vi snakker om barn som ikke får være med på leken, vi snakker om erting, dytting og biting. Vi snakker om utagerende barn og forsiktige barn. Hvilke ord vi bruker styrer hvordan vi tenker og hva vi ser etter. I de seinere årene har det vært et økt fokus på mobbing særlig i skolen og også i økende grad i barnehagen. Politikere, fagfolk og forskere har begynt å snakke om mobbing eller mobbeadferd i barnehagen, og nå har vi fått en lovendring som krever nulltoleranse for krenkelser og gir oss en plikt til å sikre barna et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø.
Vi kan bli litt overrasket, mobbing og andre krenkelser i barnehagen skjer det?
Er det slik, at fordi vi ikke har brukt begrepene mobbing og krenkelser så ser vi i mindre grad krenkelser i barnehagen? Det kan være vanskelig å trekke skillelinjen mellom det som er vanlige hendelser som oppstår i barnefellesskapet, og det som er krenkelser. Det er nok ikke et klart skille for barnet, ei heller for oss voksne. De aller fleste barn vil oppleve ubehagelige situasjoner, som en del av det å være en del av et barnefelleskap. Barn vil oppleve å ikke få være med, bli ertet eller være i konflikter med andre barn.
Noen barn har større utfordringer med å styre adferden sin enn andre. De vil kunne gjøre negative handlinger mot andre barn, fordi de ikke har lært å kontrollerer sine impulser eller styre sine handlinger. De er ikke bevisste på at de vil stenge noen ute eller at de vil plage andre barn. Først når barna er eldre vil denne bevisstheten bli knyttet til handlingene, og vi kan forstå det som krenkende adferd.
Eksempler på krenkende adferd kan være: utestenging, mobbing, vold, diskriminering og trakassering. Det å få et tydelig innhold i begrepet krenkelse i barnehagen, og sette økt fokus på systematisk arbeid for å bygge et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø er viktig for at vi skal være i stand til å forhindre at krenkelser skjer, og være rustet til å stoppe krenkende adferd slik loven krever.
Barnehageloven §41 stiller krav til barnehagen om at de ikke skal godta krenkelser, som for eksempel utestenging, mobbing, vold, diskriminering og trakassering. Alle som jobber i barnehagen skal gripe inn når et barn i barnehagen utsettes for slike krenkelser eller på andre måter ikke har det bra.